Kızlar Sivrisi Faaliyet Raporu – 07/08 Aralık 2019

Bitiş Tarihi: 8 Aralık 2019 17:30
Kullanılan Teknik Ekipmanlar: Kask, kazma, krampon, emniyet kemeri, ip birliği,
Faaliyette üyeleri bulunan kulüpler:

Kartal Dağcılık – Sodos – SamdakEtudosdDoruk DağcılıkZirve DağcılıkAnadak – Trekking SK

Katılımcılar Zirve (Kırmızı) Yapanlar Listesi:
En Yüksek Sıcaklık: 39°
Rüzgar hızı: 10km/s
Wind Chill etkisi ile hissedilen sıcaklık: -9,3°
Hava durumu özeti: Cumartesi günü hava açık ve güneşli, Zirve tırmanışı sırasında zaman zaman sis ve zirveyi kapatan bulutlar, zirveye ulaşılması ve ardından hava güneşli

Faaliyetin Güncesi

1. gün - 6 Aralık 2019

Faaliyet öncesinde Elmalı Kaymakamlığı ve Elmalı Jandarma Komutanlığı ile gerekli resmi yazışmalar yapılarak izin alınmıştır.
22.26 – İstanbul ve Mardin’den uçak ile gelen katılımcılar ile Antalya Hava limanında buluşarak aracımıza bindik.
22.38 – Samsun, Manisa ve Karaman şehirlerinden gelen katılımcılarımızı saat 22.38’De Antalya otogarından aldık.
23.20 – Yol üzerinde 40dk yemek molası verdik ve yolumuza devam ettik.

2. gün - 7 Aralık 2019, Cumartesi

02.00 – Elmalı köyüne ulaştık burada Ankara ve Antalya’dan gelen diğer katılımcılarımız ile buluştuk.
02.20 – Traktöre tüm ekipmanlarımız ile binerek binlerce yıldız manzarası ve kayan yıldızlar eşliğinde yola koyulduk.
03.20 – Todosk  dağ evinde inerek tüm yüklerimizi boşalttık ve dağ evinde ranzalarımıza yerleştik,
09.00 – Sırası ile katılımcılarımız bir bir güne merhaba diyerek uyandılar, kahvaltının ardından dışarıya çıktığımda 11 yıldır Kızlar Sivrisi’ne kış faaliyeti düzenleyen biri olarak dağı ilk defa bu kadar karsız görüyorum. Katılımcı arkadaşlar günü değerlendirmek için dağ etrafında kısa yürüyüşler yapıyorlar. Bende İzmir ve Muğla’dan gelecek diğer arkadaşların traktör organizasyonu ile uğraşıyorum. Hava açık ve muhteşem (kime göre, neye göre… aslında berbat gerçek kış nerede diye kafamda deli düşünceler!) güneş altında yanıyoruz desem yeridir…
14.30 – Daha önce benimle birlikte Elbrus dağı zirvesi yapan arkadaşlarımında olduğu İzmir ve Muğla’dan gelen arkadaşlar dağ evine ulaştılar, hoş geldiler. Selamlaşma, muhabbet ve kaynaşma ile vakit geçirdik.

15.40 – Bu gün aslında daha önceki her Kızlar Sivrisi faaliyetinde yaptığımız gibi temel eğitimlerini tamamlamamış arkadaşlar için kazma ile düşme-durma,  krampon ile yürüme eğitimleri yapacaktık. Ancak ortamda kar olmadığı için sadece ip birliği iplerimizi hazırlayarak, emniyet kemeri kullanımı, ip birliği düğümleri ve pursik kullanımı konusunda çalışmalar yapabildik. Bu eğitimlerin ardından sabah yola çıkacak şekilde ip birliği iplerimizi Todosk dağ evi kapısında konumlandırdık.
18.00 – Serbest zamana geçildi, bu süre zarfında sağolsun bir arkadaşımız çekirdek çıkardı… Ah ne özlemişim çekirdeği bir türlü elimden bırakamıyorum hatta bırakamıyoruz iyi çıtladık :) Tüm ekibe saat 20.00 itibari ile sessizlik olacağını ve zirve için sabah Todosk dağ evi kapısı önünde herkesin saat 03.10’da hazır olması gerektiğini bildirdim.
22.30 – Gök gürlemesi uyandım sandım ama gerçek çok farklıymış bizim horlayanlar mazallah fırtınayı aratmıyorlar :)

3. gün - 8 Aralık 2019, Pazar

02.10 – Telefonun alarmı ile gözlerimi açtım tüm ekipte yavaş yavaş uyanarak hazırlandılar.
03.10 – 20 kişilik ekip olarak herkes kapının önünde hazır. Dağ Keçileri ekibi olarak genel eğitim felsefemiz tehlike yaratmadığı sürece ip birliği ile faaliyet gerçekleştirmek. Bu sayede ekip gelecekte ip birliği yapılması gereken rotalara girdiğinde ipte yürüyüş konusunda maksimum tecrübeli olacaktır. Ayrıca ip birliği en zayıf halkayı bile yürüyüş sırasında motivasyon olarak yukarıda tutmayı ve ekip birliğini sağlamaktadır.

03.20 – Toplam 3 farklı ip birliği ile yola koyulduk, ben gelende önden giderek rotanın doğruluğunu kontrol ettim. Kuru karsız zeminde ilerleyişimizde 2220m’den yükseldikçe zeminde kar oranı arttı. Kar yaklaşık bir ay önce yağmış üzeri güneş görmüş ve rüzgarla oldukça sertleşmiş bir halde. Bildiğiniz buz kıvamına yakın oldukça sert olan kar parçalarına bastığınızda oldukça kaygan ve dikkatli olunması gerekiyordu. Ancak yüzeyde sadece taşlık alan hala çok yoğun ve krampon takmak için hala erkendi. 2360m irtifaya geldiğimizde artık neredeyse her yer taşlık zemin üzerinde yaklaşık 2 cm kalınlığında sert kardı. Bu sırada aşağıda bir grup bana seslendi. Ayağımda krampon olmadan aşağıda ki ekibin yanına doğru inmeye başladığımda zeminin ne kadar kötü olduğunu çok daha iyi anladım.

Bu mevsimde Kızlar Sivrisinde beklenen karlı zemin durumu genelde yumuşak, batak ve 15cm civarında olur. Şu an bizim karşımıza çıkan kar ise miks buz kaya etapları kıvamında  2cm  kalınlığında. Aşağıdaki ekibin yanına inerken bu durumları hızlıca analiz ederek kazma, krampon eğitimi almamış ve eğitimi olmayanları geri döndürme kararı aldım.

Yukarıdaki ekiple de iletişime geçerek herkesin krampon giymesi gerektiğini ilettim ve tecrübesi olmayan arkadaşları aşağıda beklediğimi söyledim. Bu ekibi geri döndürmek için büyük bir erdem göstererek Arif E. gönüllü oldu. Yaklaşık 15. dk sonra ekipler ayrılmıştı. Önde daha önce 4 kez Kızlar Sivrisi zirve yapan Onur N.’a GPS ile rotayı takip ederek ilerlemesini söyledim. Bende arkadan onlara yetişecektim.

2420m’de Onur’a yetiştiğimde GPS kontrolü yaptım ve normalde gitmemiz gereken rotayı kaçırdığımızı gördüm, (rota resminde sarı ile işaretli) bizden irtifa olarak aşağıda olan 2. ip birliği ekibine daha yükselmeden yan geçiş yapmalarını belirttim. Bizde ip birliği ekibi olarak onların seviyesine doğru dönmeye başladık. O sırada Kayhan T.’nin botu gevşemiş. Bu şekilde yan geçişi tamamlaması oldukça riskli olduğu için kendisine kazma ile oturak yaparak sağlam bir yerde ayakkabılarını tekrar bağlamasını ve ardından kramponları düzeltmesini sağladık. Bu yaklaşık 15dk’mızı aldı.

Ardından rotaya girdik  ve yükselmeye başladık. Öyle bölgeler vardı ki ne krampon dişleri nede kazma tutmuyordu. Bu bölgeleri de oldukça dikkatli geçip, 2820m’de ip birliğinden çıktık. İpleri toplu olarak rota üzerinde bıraktık ve zirveye doğru ilerledik.

Raporlar bu gün için hava durumunun iyi olduğunu söylüyordu. Ancak zaman zaman gelen sis ve zirveyi kapatan bulutlar eşliğinde zirveye yükselirken uzun bir süre havanın hiç açmayacağını sandık.

Neyse ki zirveye yaklaştığımızda hava açtı ve daha sonra kapatmadı. Zirve’nin çok açık olması sebebiyle zirvede epey vakit geçirdik ve fotoğraf çektik.

Zirve dönüşü ip birliği iplerini topladıktan sonra yan kestiğimiz yeri kontrol ettik ve iniş için çok güvenli değildi, bu sebep ile rotayı biraz daha uzatarak daha güvenli bir iniş rotasından indik.

Dağ evine vardıktan sonra hızlıca toplanarak 2 traktöre binerek araçlarımıza ulaşarak faaliyeti tamamladık.

Faaliyet Hakkında Duygu ve Düşünceler

Kızlar Sivrisi her zamanki gibi bizi yine şaşırttı. Önden alınan hava durumu, zemin durumu bilgilerinin aslında hiç bir öneminin olmadığını, bunu her seferinde katılımcılara anlatsam da, ilk defa yaşayarak öğrenenler için bu deneyim unutulmaz oldu. Dağdaki her koşula biz dağcıların hazır olması gerekir. Çünkü dağlar sürprizlerle doludur.

Bu faaliyette gönül isterdi ki tüm katılımcılar ile zirve görebilelim. Ama hiç bir zirve, hiç birimiz canından değerli değil. Bu sebep ile rotanın durumunu gözeterek Kızlar Sivrisi faaliyetinde eğitimini tamamlamamış bazı arkadaşları geri döndürdüm. Unutmamalıyız ki dağ yerli yerinde duruyor. Hırslanıp yanlış alınacak bir karar kötü sonuçlar doğurabilir.

Faaliyete katılan tüm arkadaşları erdemli davranışları ve uyumları için teşekkür ederim.